van Hanoi naar Mai Chau - Reisverslag uit Mai Châu, Vietnam van Ton en Pauline - WaarBenJij.nu van Hanoi naar Mai Chau - Reisverslag uit Mai Châu, Vietnam van Ton en Pauline - WaarBenJij.nu

van Hanoi naar Mai Chau

Blijf op de hoogte en volg Ton en Pauline

08 April 2014 | Vietnam, Mai Châu

Hartelijke groetjes vanuit Vietnam,

we zijn tot en met maandagmorgen in Hanoi gebleven. We lagen zelf in the old quarter, oude wijk, van Hanoi. We hebben ontzettend genoten van het lekkere eten, de aardige mensen en het waanzinnig drukke verkeer. Al het claxonneren van de scooters en auto's hoor je op een gegeven moment niet meer. De straatrestaurantjes hebben allemaal een open keuken, m.a.w. op de trottoirs staan echt alleen maar kleine kinderkrukjes waar zowel oud als op zit. Voor ons westerlingen al een leuke opgave. Er wordt van alles verkocht aan straat: padden, soort schildpadden, hanenpoten, kippekoppen etc. Op straat zijn nauwelijks honden te zien, wel op een paar grillbakken zagen we ze liggen. Zo te zien hadden ze het naar hun zin, want ze lagen lachend met de tanden bloot op de kolen.
Zelfs de tandarts heeft een open werkruimte. De foto staat helaas op het foto apparaat, maar zit bijna op de stoep met haar behandelstoel. Gelukkig draagt ze uit hygiënisch links en rechts wel een krulspeld. ;-)
Afgelopen zaterdag hebben we wel voor alle zekerheid een simkaartje voor Vietnam gekocht met wat beltegoed van 5.-. Altijd handig als je een taxi of gids moet bellen.
We hebben de zondagochtend afgesloten met een paar lekkere maaltijden, heerlijke biertjes en allebei een heerlijke massage. Zaterdag hadden we alvast een busje geregeld die ons naar Mai Chau zou brengen op maandagochtend en zondagavond hebben we via internet alvast de eerste overnachting in Mai Chau geboekt.
Op maandagochtend kwam er eerst nog een gigantische regenbui over Hanoi heen, die wij gelukkig nog vanuit het hotel mochten bekijken.
Om 07:30 uur zouden we opgehaald worden met een busje, waar meerdere toeristen gebruik van maken, maar om 07:50 uur gingen we toch maar even bellen. Dat gekochte simkaartje bewijst nu zijn dienst al. Men gaf aan dat de taxibus tussen 8:00-8:30 zou arriveren. Dit zou komen door het slechte weer of dat ze dachten dat wij vanaf 09:00 uur opgehaald zouden worden. Maakt verder niet uit, dit is typisch Vietnam. Om 08:15 uur zaten we in het busje.
Nadat we langzaam maar zeker Hanoi, het drukke verkeer, de smog en het getoeter achter ons lieten, zijn we in ongeveer 3,5 uur naar Mai Chau gereden, zo'n 135 km. Het weer werd stralender en stralender en het landschap mooier en mooier. Langzaam kwamen inderdaad de rijstvelden in zicht en nog even later reden we er door heen, zoals bij ons door polderlandschap.
Onze bungalow, zoals het heet, ziet er gewoon schattig en knus uit en liggen we direct aan de rijstvelden. We zitten letterlijk in the middle of Vietnam ehhh nowhere ;-) Als je de plaats googled, zie je dat het ten westen van Hanoi ligt, richting Laos en ten zuiden van China.
Hier is weliswaar toerisme, maar erg summier. De mensen zijn hier gewoon in hun oorsprong aan het werk en leven zoals ze leven. Om hier heen te gaan was ook weer een tip van een bekende bij onze voorbereidingen. De meeste mensen willen naar SAPA, maar daar wordt het ene na het andere hotel uit de grond gestampt. Dus al met al een juiste keuze geweest.
We hebben onze eerste nacht beleefd, maar een klamboe over je bed is al voldoende en 's nachts koelt het heerlijk af. We hebben hier heerlijk geluncht en blijven waarschijnlijk tot aan donderdagochtend. Met de Ipad hebben we een paar indrukken op foto weten vast te leggen....Het internetbereik is hier bedroevend.......;-)
groeten Tonny & Pauline

• 08 April 2014 - 19:06

Syna:

Nounou! al een hoop gezien en beleefd!
    leuk om te lezen. alleen zielig van de honden die glimlachend op de grill liggen haha.
    Ben benieuwd naar het volgende verslag.

• 09 April 2014 - 07:52

Ben En Mieke Van Haren:

Inderdaad een mooie reis, duidelijk beschreven zodat wij het ook goed kunnen volgen.
    We zijn erg nieuwsgierig naar de foto's. Nog veel plezier en schitterend weer.

Verslag uit: Vietnam, Mai Châu

Backpacken in Vietnam

Op 03 april aanstaande is het dan zover. We gaan proberen van tijd tot tijd een verslagje te maken van wat we zoal zien, meemaken en beleven. We hebben bewust vooral voor het Noorden en het Zuiden gekozen. We vertrekken met Maylasia Airlines vanaf Schiphol naar Kuala Lumpur. Vervolgens vliegen we door naar Ho Chi Minh City, het voormalige Saigon. We komen daar op 04 april 's morgens om 10:00 uur (vietnamese tijd) aan, als Malaysia Airlines tenminste niet van de radar verdwijnt.;-). Om 13:00 uur vliegen we met Vietnam Airlines meteen door naar het noorden, namelijk Hanoi. We komen er om 15:00 plaatselijke tijd aan.
Op maandag 07 april gaan we naar Mai Chau, naar de schitterende natuur, rijstvelden en plaatselijke bevolking. Op 10 april vertrekken we vervolgens naar Hoa Lu waar eveneens schitterende natuurparken te bewonderen zijn. Na bewust diverse dagen in dit noordelijk gedeelte te hebben doorgebracht gaan we op 13 april terug naar Hanoi, zodat we de volgende dag naar Halong Bay mogen gaan. In Halong Bay zullen we waarschijnlijk twee dagen op het water van de Zuid-Chinese zee zitten en een schitterend natuurspektakel beleven.
Op 15 april vliegen we dan van Hai Phong naar Ho Chi Min City, waarvan de vlucht bijna 2 uur duurt. Na een overnachting in Saigon, gaan we vervolgens 4 dagen door de Mekong Delta trekken. Uiteraard mag een dagbesteding aan de Vietnamoorlog niet ontbreken en zullen we de tunnels gaan bezoeken. We ronden Vietnam af met een strandvakantie in Mui Ne van 5 dagen, zodat we op 27 april uitgerust weer kunnen terugvliegen naar Amsterdam.