Ervaringen in Mai Chau - Reisverslag uit Mai Châu, Vietnam van Ton en Pauline - WaarBenJij.nu Ervaringen in Mai Chau - Reisverslag uit Mai Châu, Vietnam van Ton en Pauline - WaarBenJij.nu

Ervaringen in Mai Chau

Blijf op de hoogte en volg Ton en Pauline

10 April 2014 | Vietnam, Mai Châu

Hoi-hoi,

afgelopen dagen hebben we een heerlijk verblijf gehad in Mai Chau.
Maandag zijn we vanuit Hanoi zoals je weet met een busje naar Mai Chau gereden. Dinsdag hebben we een tocht gemaakt door de bergen, samen met een Vietnamese- en Amerikaanse gids en wij tweetjes. Het was een zeer bijzondere- en mooie ervaring. Door gigantische mooie etages van rijstplantages liepen we, zeer veel bananenbomen, mango- en papaya bomen en ontzettend veel en grote bamboebegroeiing. Naarmate de dag de vorderde werd het ook hier warmer en warmer. Overal zie je kleine hutten waar mensen hun vee houden en gewassen verbouwen. Ontzettend natuurlijk om te zien. We waanden ons in een documentaire van discovery channel. Halverwege de dag zijn we met ons vieren bij een familie wezen lunchen in een hut op palen wat bestaat uit slechts twee grote ruimtes. Ook hier was het weer op de grond zitten en laag bij de grond eten. Wat een uitdaging;-) Maar het eten was enorm lekker en volop aanwezig. Uiteraard krijg je in Vietnam bij elke maaltijd van die kleine zoete banaantjes aangeboden. Halverwege de middag waren we weer terug in Mai Chau en helemaal brak en bekaf! Maar godzijdank mochten we uitrusten op onze keiharde matrassen of lekker bij het guesthouse plaatsnemen op de kleine harde bamboebanken.
Woensdag hebben we van de guesthouse zelf twee fietsen geleend en zijn een stuk gaan fietsen. We waren we letterlijk zowat de enige buitenlanders hier, met als gevolg dat vooral de kinderen steeds maar weer HALLO riepen tegen de twee reuzen uit Gullivers Reizen. Maar ook hier moesten we uit fysieke ellende weer rechtsomkeer maken, omdat het frame zo klein was en het zadel zo laag stond, dat het leek of we twee lilliputters op een te grote fietsen waren. De ervaring neemt men ons niet meer af, als je door puur Azië mag fietsen.
Donderdag zijn we met een lokale bus van Chai Mau naar Ninh Bin gereden, wat een mega voorbereiding was. De bussen rijden 'ongeveer' op tijden. Ook hier hadden we een telefoonnummer van een gids in de mobiel gezet, wat ook nodig bleek. De bushalte was gewoon langs de weg in de berm bij een vangrail. De bus van 08:15 uur kwam om 08:50 uur aanrijden. Deze wist dat we stonden te wachten, door een telefoontje dat de gids had gepleegd.
Daar zaten we in een busje tussen Vietnamezen. Tot op heden hebben we ons met Engels redelijk kunnen behelpen, maar als je niemand bij je hebt is het geen doen. Het kleine Vietnamese woordenboek achterin de Lonely Planet is dan al van pas gekomen. Eerst gewoon Vietnamees uitspreken wat er staat, als ze dan nog vragender gaan kijken, mogen ze afkijken. Maar nogmaals, de mensen zijn aller vriendelijkst. We hebben ongeveer 3,5 uur in het busje gezeten over 135 km. Het merendeel van de wegen was onverhard. Halverwege stopte het busje en moesten we er allemaal uit. Wat nu weer? O ja, de chauffeurs gingen wat eten en wij konden ook even wat eten als we wilden of naar de wc, nou ja wc? een regenpijp gemaakt om overheen te hurken voor vrouwen. Mannen mogen gelukkig blijven staan.
We zijn inmiddels in Ninh Binh aangekomen. In eerste instantie geen voedselketen te bekennen. We zijn later wat verder gaan kijken en hebben een leuk schoon tentje gevonden. Daar gaan we lekker genieten van voedsel vanavond. Morgen gaan we met de scooter erop uit en zaterdag gaan we naar een National Park. De ervaringen volgen...tot zover uit een vochtig en warm Vietnam.

• 10 April 2014 - 16:58

Ben En Mieke Van Haren:

Heel mooi om te lezen en voor jullie een prachtige reis, maar ik denk dat dit niet voor 60 plussers
    geschikt is.:)

• 10 April 2014 - 21:28

Truida &Albert:

Het is schitterend jullie verhaal te lezen, voor mij zie ik het toch maar liever als docomentaire op tv
    lekker op de bank onderuit, met een glaasje wijn er bij ha ha ha .
    Sluit me aan bij Ben en Mieke niet geschikt voor 65 plussers.

Lieve groetjes.

Truida kan dat wel vinden maar ik denk er anders over ik ben meer ondernemend
    Ik ben wel jaloers op jullie het lijk mijn fantastisch om te doen.
    Geniet er van doei Truida & Albert

• 11 April 2014 - 03:38

Ton En Pauline :

Zo zie je maar dat elke persoon zich voelt zoals die zich voelt.;-) Hier zijn eveneens diverse 60+' ers te vinden die samen of met kinderen dit doen. Het moet ook in je zitten en een beetje avontuurlijk zijn aangelegd.;-)
    Het zal ook niet zijn weggelegd voor alle 20+, 30+, 40+ers bijvoorbeeld.
    Hoewel ik ook al bijna 50+ gaat het me nog redelijk af.
    groetjes van ons

• 12 April 2014 - 12:26

Syna:

Nounou dat klinkt heel avontuurlijk!
    Echt gaaf om te lezen! Verheug me op het volgende verslag.
    Geniet ervan!
    X syna

• 14 April 2014 - 16:06

Ton En Pauline :

Hoi Syna, komende dagen gaan we de Mekong Delta in....daar is ook de grootste drijvende handelsmarkt van Vietnam. Zijn we wel dan om 06:00 uur, zodat we alles goed meemaken. We slapen dan ook in die omgeving. Op dinsdag 15 april 2014 vliegen we met een Australische vliegmaatschappij (Jetstar) van Hai Phong (het noorden) naar Ho Chi Min City (het zuiden). Uitgebreid verslag zal dus even op zich laten wachten.

• 10 Februari 2015 - 14:46

Jolien:

Hallo,
    Ik zal in september ook afreizen naar Vietnam, samen met mijn vriend. We zouden graag ook Mai chau bezoeken. Na wat opzoekingswerk kwam ik op jullie reisverslag terecht. We zijn namelijk nog op zoek naar een hotelletje (een guesthouse, iets kleins en niet te duur). Op internet vind je echter enkel de duurdere verblijven en dat willen we niet. Weten jullie soms nog hoe jullie verblijf heette? Kunnen we makkelijk ter plaatse nog iets zoeken, of boeken we best op voorhand iets? Alvast bedankt! Jullie reisverslagen zijn leuk om te lezen ;)

Verslag uit: Vietnam, Mai Châu

Backpacken in Vietnam

Op 03 april aanstaande is het dan zover. We gaan proberen van tijd tot tijd een verslagje te maken van wat we zoal zien, meemaken en beleven. We hebben bewust vooral voor het Noorden en het Zuiden gekozen. We vertrekken met Maylasia Airlines vanaf Schiphol naar Kuala Lumpur. Vervolgens vliegen we door naar Ho Chi Minh City, het voormalige Saigon. We komen daar op 04 april 's morgens om 10:00 uur (vietnamese tijd) aan, als Malaysia Airlines tenminste niet van de radar verdwijnt.;-). Om 13:00 uur vliegen we met Vietnam Airlines meteen door naar het noorden, namelijk Hanoi. We komen er om 15:00 plaatselijke tijd aan.
Op maandag 07 april gaan we naar Mai Chau, naar de schitterende natuur, rijstvelden en plaatselijke bevolking. Op 10 april vertrekken we vervolgens naar Hoa Lu waar eveneens schitterende natuurparken te bewonderen zijn. Na bewust diverse dagen in dit noordelijk gedeelte te hebben doorgebracht gaan we op 13 april terug naar Hanoi, zodat we de volgende dag naar Halong Bay mogen gaan. In Halong Bay zullen we waarschijnlijk twee dagen op het water van de Zuid-Chinese zee zitten en een schitterend natuurspektakel beleven.
Op 15 april vliegen we dan van Hai Phong naar Ho Chi Min City, waarvan de vlucht bijna 2 uur duurt. Na een overnachting in Saigon, gaan we vervolgens 4 dagen door de Mekong Delta trekken. Uiteraard mag een dagbesteding aan de Vietnamoorlog niet ontbreken en zullen we de tunnels gaan bezoeken. We ronden Vietnam af met een strandvakantie in Mui Ne van 5 dagen, zodat we op 27 april uitgerust weer kunnen terugvliegen naar Amsterdam.